Fahrenheit 451 este un film realizat în anul 1966, scenariul având la bază romanul cu același nume de Ray Bradbury. Filmul este regizat de François Truffaut, avându-i în rolurile principale pe Julie Christie, Cyril Cusack și Oskar Werner . Temperatura de 451 grade Fahrenheit (aprox. 233°C) este declarată a fi "temperatura la care hârtia începe să ardă".
Intriga
Scenariul este aparent simplu: Montag este un “pompier” eficient, în pragul unei viitoare avansări, într-o lume (incredibilă) în care cartea, de orice natură ar fi ea, este cel mai mare și, poate, singurul dușman adevărat al omului acelor vremuri (viitoare, probabil). Misiunea lui (primară – dar și singura pentru că este exclus faptul că pompierii ar fi luptat vreodată împotriva flăcărilor) este aceea de a detecta oamenii care dețin cărți (fapt totalmente ilegal), de a le cotrobăi locuințele, cotloanele mobilierului și locurile ascunse (care sunt dintre cele mai ciudate) pentru a pune mîna pe toate cărțile, care sunt strînse, mai apoi, în saci și arse – proces care imprimă o bucurie devastatoare în sufletele acestor pompieri; o mulțumire de necrezut, sălbatică, oglindită crud in privirile lacome și satisfăcute, ca de canibali prea înfometați. În lipsa acestor neobișnuite activități, ei devin instructori pentru viitorii lor înlocuitori – elevi și studenți. Orele de studiu susținute sunt parcă de rîs sau parcă de plîns – se fac demonstrații despre cum se caută sau se ascunde o carte, un fișier, o sursă scrisă de informare.
Cărțile sunt condamnate pentru că “îi fac pe oameni nefericiți”, îngîndurați și antisociali; sunt “prostii care pot înnebuni omul” și “cei care le citesc devin nemulțumiți de viețile lor”. Biografiile sunt “povești despre morți”, iar fericirea este posibilă doar cu prețul egalității (un fel de comunism – în fond, toți locuitorii se numesc, între ei, “veri”). Este o lume imbecilizată prin excelență. Un soi de cretinism. Aici, știrile relatează evenimente de “mare importanță” statală, adică faptul că, într-o anume zi, au fost descoperite și arse “n” kilograme de cărți. Este o lume a oamenilor sterili unde lecturarea, desigur, este un act interzis și profan, dar cînd Montag se hotărăște ferm să descopere conținutul unei cărți (“Trebuie să citesc. Am de recuperat totul!”), el citește extrem de greoi, aproape literal, urmărind paragrafele cu degetul și neomițînd nimic din lectura sa – aceasta însemnând informații suplimentare, cum ar fi: editura, anul, localitatea, codul de înregistrare al cărții, etc.
Oamenii abuzează de droguri, consumă foarte de multe pastile, probabil și ca înlocuitor al hranei, și – fapt remarcabil și strident – acestea nu au denumiri. Lucrurile, nu doar pastilele, se recunosc după culoare și după o cifră specifică, atașată. Oamenii se tem de denumiri, este o lume desemantizată, impersonală, rece. Rostirea unor cuvinte (ca “război”, “iubire”, etc) este aproape un sacrilegiu. Ei își mai amintesc vag care este sensul lor sau că acestea au existat cu adevărat. Aici domină o frică naivă de recunoaștere, totul este înstrăinat, generalizat sau îndepărtat, omis. Ei practică o (aparentă) uitare impusă. În sinea lor se regăsesc, rar, semne ale civilizației părăsite… Monopolul, așa cum era de așteptat, aparține televiziunii, plină de programe stupide, ilogice, absurde, inutile, cu scopuri de pacifism extrem (și nejustificat); emisiunile răspund preocupărilor minuțioase pentru înfrumusețarea doamnelor, pentru întreținerea mediului casnic - spațiu care nu pare a fi părăsit. Străzile sunt mai mereu pustii, iar oamenii nu se pot dezlipi din fața fascinantului ecran.
Deși pare de necrezut, societatea aceasta mai are și cazuri izolate de iubitori ai cărților. Ei ripostează în acest loc unde sunt lipsiți de șansa libertății; nu se feresc să strige, să critice realul: “Nu trăiți, vă omorîți timpul!”. Ei (re)cunosc misterul și-l afirmă: “Cărțile astea aveau viață în ele. Mi-au vorbit.”. Unii le mănîncă – coincidență paradoxală, căci ele sunt hrană spirituală: pentru suflet și pentru minte – de frică să nu Ie ardă cineva. Sau, în mod tragic, refuză să-și părăsească locuințele-biblioteci și acceptă să fie arși de vii, acolo, în mijlocul cărților, tărîm nespus de drag care le cere sacrificiul suprem – al morții acceptate și încuviințate cu durere.
Dar și mai incredibil este că toti acești iubitori de cultură, de lectură, de cuvinte, de idei, au cu adevărat un tărîm al lor. E departe, la marginea pădurii, pe urmele unei căi ferate împăienjenite de vegetație, de mult nefolosită, de pe vremea cind oamenii obișnuiau (încă) să citească. Aceasta este fabuloasa împărăție a oamenilor-cărți, adică a acelor oameni care au renunțat la identitatea umană și au adoptat-o pe cea a unei cărți (preferate) pe care au învățat-o pe de rost, de la cap la coadă și pe care o recită, cu drag și bucurie, oricui e dornic să cunoască. Ei sunt “pe dianafară vagabonți, pe dinăuntru biblioteci” și se recomandă călduros: “Eu sunt Jurnalul lui Henri Bulard de Stendhal.”
Parere : filmul acesta la fel ca si romanul este foarte bine realizat ca poveste , il recomand cu caldura ( desi cred ca ajunge cea din film / roman ) 10/10 from me ^^
Intriga
Scenariul este aparent simplu: Montag este un “pompier” eficient, în pragul unei viitoare avansări, într-o lume (incredibilă) în care cartea, de orice natură ar fi ea, este cel mai mare și, poate, singurul dușman adevărat al omului acelor vremuri (viitoare, probabil). Misiunea lui (primară – dar și singura pentru că este exclus faptul că pompierii ar fi luptat vreodată împotriva flăcărilor) este aceea de a detecta oamenii care dețin cărți (fapt totalmente ilegal), de a le cotrobăi locuințele, cotloanele mobilierului și locurile ascunse (care sunt dintre cele mai ciudate) pentru a pune mîna pe toate cărțile, care sunt strînse, mai apoi, în saci și arse – proces care imprimă o bucurie devastatoare în sufletele acestor pompieri; o mulțumire de necrezut, sălbatică, oglindită crud in privirile lacome și satisfăcute, ca de canibali prea înfometați. În lipsa acestor neobișnuite activități, ei devin instructori pentru viitorii lor înlocuitori – elevi și studenți. Orele de studiu susținute sunt parcă de rîs sau parcă de plîns – se fac demonstrații despre cum se caută sau se ascunde o carte, un fișier, o sursă scrisă de informare.
Cărțile sunt condamnate pentru că “îi fac pe oameni nefericiți”, îngîndurați și antisociali; sunt “prostii care pot înnebuni omul” și “cei care le citesc devin nemulțumiți de viețile lor”. Biografiile sunt “povești despre morți”, iar fericirea este posibilă doar cu prețul egalității (un fel de comunism – în fond, toți locuitorii se numesc, între ei, “veri”). Este o lume imbecilizată prin excelență. Un soi de cretinism. Aici, știrile relatează evenimente de “mare importanță” statală, adică faptul că, într-o anume zi, au fost descoperite și arse “n” kilograme de cărți. Este o lume a oamenilor sterili unde lecturarea, desigur, este un act interzis și profan, dar cînd Montag se hotărăște ferm să descopere conținutul unei cărți (“Trebuie să citesc. Am de recuperat totul!”), el citește extrem de greoi, aproape literal, urmărind paragrafele cu degetul și neomițînd nimic din lectura sa – aceasta însemnând informații suplimentare, cum ar fi: editura, anul, localitatea, codul de înregistrare al cărții, etc.
Oamenii abuzează de droguri, consumă foarte de multe pastile, probabil și ca înlocuitor al hranei, și – fapt remarcabil și strident – acestea nu au denumiri. Lucrurile, nu doar pastilele, se recunosc după culoare și după o cifră specifică, atașată. Oamenii se tem de denumiri, este o lume desemantizată, impersonală, rece. Rostirea unor cuvinte (ca “război”, “iubire”, etc) este aproape un sacrilegiu. Ei își mai amintesc vag care este sensul lor sau că acestea au existat cu adevărat. Aici domină o frică naivă de recunoaștere, totul este înstrăinat, generalizat sau îndepărtat, omis. Ei practică o (aparentă) uitare impusă. În sinea lor se regăsesc, rar, semne ale civilizației părăsite… Monopolul, așa cum era de așteptat, aparține televiziunii, plină de programe stupide, ilogice, absurde, inutile, cu scopuri de pacifism extrem (și nejustificat); emisiunile răspund preocupărilor minuțioase pentru înfrumusețarea doamnelor, pentru întreținerea mediului casnic - spațiu care nu pare a fi părăsit. Străzile sunt mai mereu pustii, iar oamenii nu se pot dezlipi din fața fascinantului ecran.
Deși pare de necrezut, societatea aceasta mai are și cazuri izolate de iubitori ai cărților. Ei ripostează în acest loc unde sunt lipsiți de șansa libertății; nu se feresc să strige, să critice realul: “Nu trăiți, vă omorîți timpul!”. Ei (re)cunosc misterul și-l afirmă: “Cărțile astea aveau viață în ele. Mi-au vorbit.”. Unii le mănîncă – coincidență paradoxală, căci ele sunt hrană spirituală: pentru suflet și pentru minte – de frică să nu Ie ardă cineva. Sau, în mod tragic, refuză să-și părăsească locuințele-biblioteci și acceptă să fie arși de vii, acolo, în mijlocul cărților, tărîm nespus de drag care le cere sacrificiul suprem – al morții acceptate și încuviințate cu durere.
Dar și mai incredibil este că toti acești iubitori de cultură, de lectură, de cuvinte, de idei, au cu adevărat un tărîm al lor. E departe, la marginea pădurii, pe urmele unei căi ferate împăienjenite de vegetație, de mult nefolosită, de pe vremea cind oamenii obișnuiau (încă) să citească. Aceasta este fabuloasa împărăție a oamenilor-cărți, adică a acelor oameni care au renunțat la identitatea umană și au adoptat-o pe cea a unei cărți (preferate) pe care au învățat-o pe de rost, de la cap la coadă și pe care o recită, cu drag și bucurie, oricui e dornic să cunoască. Ei sunt “pe dianafară vagabonți, pe dinăuntru biblioteci” și se recomandă călduros: “Eu sunt Jurnalul lui Henri Bulard de Stendhal.”
Parere : filmul acesta la fel ca si romanul este foarte bine realizat ca poveste , il recomand cu caldura ( desi cred ca ajunge cea din film / roman ) 10/10 from me ^^
Sam Aug 01 2009, 21:13 Scris de uploader_site
» REGULAMENT
Joi Apr 30 2009, 20:13 Scris de Admin
» Anyoka's here!!
Joi Apr 30 2009, 20:01 Scris de Admin
» top peronaje favorite
Vin Mar 13 2009, 15:55 Scris de Kim
» george si daisuke
Vin Mar 13 2009, 15:54 Scris de Kim
» arashi vs hiroyuki
Vin Mar 13 2009, 15:53 Scris de Kim
» schimbari
Vin Mar 13 2009, 15:49 Scris de Kim
» cuplul favorit
Vin Mar 13 2009, 15:49 Scris de Kim
» continuare ?
Vin Mar 13 2009, 15:48 Scris de Kim